Örök jel

De mit is tetováltatnak ma az emberek? A legkülönfélébb dolgokat, általában mindenki határozott elképzeléssel érkezik, mégis általában az jár jól, aki ehhez nem ragaszkodik görcsösen. Hiszen az emberek jelentős része nem foglalkozik éveken keresztül, napról napra tetoválásokkal. Próbál ugyan tájékozódni, újságokból, internetről, végül valószínűleg mégis valami olyat fog választani, ami jövő nyáron majd a strandon jön vele szembe. Ezért aztán ne csodálkozzunk, ha a tetováló szalonban az első dolog az lesz, hogy megpróbálnak minket eredeti elképzelésünkről lebeszélni.

Bővebben: Örök jel

A tetoválás története

191A "tattoo" szó a tahiti "tatu" szóból származik,aminek a jelentése: nyomot hagyni valamin. Egyes állítások szerint a tetoválást már i.e. 1200évvel ezelőtt is használták. A tetoválás mindig fontos szerepet töltött be szertartásokban és a hagyományokban. A borneói asszonyok csipkekesztyűhöz hasonló mintákat viseltek alkarjukon. Ennek egy eladósorban lévő lánynál nagy jelentősége volt,előnyös házasságkötése szempontjából.

Bővebben: A tetoválás története

A japán tetoválás története

354A japán tetoválás története A japán fametszetek főbb irányvonalai kétségkívül hatással voltak a szigetországban kívánatossá vált tetoválások motívumrendszerének kialakulására is. Annál is inkább, mivel a japán tetoválások legkorábbi elterjedése és a fadúcos nyomatok megjelenése közel ugyanarra az időpontra tehető. Amint ma japán tetoválásnak hívunk, az a feljegyzések alapján az 1600 és 1868 közötti Edo - korszak terméke.

Korábban a japán elit ősi kínai mintára a tetoválást barbár, vad szokásnak tartotta, vagy büntetés és megbélyegzés céljából alkalmazta. Persze a vezető réteg negatív hozzáálása a már említett Edo- korszakban sem igen változott, és ebben az időszakban a tetoválást már szigorúan bűntették is. Az ekkor hatalmon lévő Tokugawa-rezsim ugyanis kifejezetten konzervatív politikát folytatott. Filozófiai eszméit, a konfuciánusi gondolatokra építette s mivel ez tiltotta a tetoválást, a japán katonai kormány ezen eszmék átvételével ugyanazon alapelvek mellett tette le a voksát. Ezekben az években annyira komolyan gondolták a tetoválás és a bűnözés elválaszthatatlanul összekapcsolódó voltát, hogy kimondták fölötte az ítéletet, mely szerint ?szétzúzza a közmorált? és így rövid úton be is tiltották a bőrrajzokat.

Bővebben: A japán tetoválás története

Örök jel

De mit is tetováltatnak ma az emberek? A legkülönfélébb dolgokat, általában mindenki határozott elképzeléssel érkezik, mégis általában az jár jól, aki ehhez nem ragaszkodik görcsösen. Hiszen az emberek jelentős része nem foglalkozik éveken keresztül, napról napra tetoválásokkal. Próbál ugyan tájékozódni, újságokból, internetről, végül valószínűleg mégis valami olyat fog választani, ami jövő nyáron majd a strandon jön vele szembe. Ezért aztán ne csodálkozzunk, ha a tetováló szalonban az első dolog az lesz, hogy megpróbálnak minket eredeti elképzelésünkről lebeszélni.

Bővebben: Örök jel

A tetoválás kialakulásáról

A tetoválás művészetének csak az elmúlt évtizedekben sikerült kilépnie a matrózok, bűnözők szubkultúrájának vonzásköréből. A tetoválások tudományos igényű feldolgozása valójában új kutatási területnek számít. Kitűnő példa erre Kovács Ákos és Sztrés Erzsébet: Az orosz tolvajvilág és művészete című 1994-ben megjelent kötete. De vajon mit tudhatunk a tetoválás kialakulásáról?

Bővebben: A tetoválás kialakulásáról

A tetoválás mágiája

Néhány éve egy reggel Istvánnal együtt mentem be a szalonba, már a bejáratnál várta egy csillogó szemű srác. Guns ’n’ Roses koncert volt előző este. A srác a hotelnél megleste a zenészeket és kapott Slash-től egy aláírást a karjára. Ezt akarta leradírozhatatlanná tenni. Az ilyen esetekben tényleg nincs apelláta, egy életre szóló élményben volt része és ezt örökre a magáénak akarta tudni. Számtalan esetben voltam viszont tanúja annak, hogy István határozott nemet mondott. Hit nélkül nem szabadna ezt a hivatást folytatni. Az ábra, ami felkerül az ember testére, mindig valamilyen szimbolikus jelentéssel bír, ez a szimbólum pedig kihat az egyén sorsára. Lehet, hogy húszévesen még poén koponyákat, akasztott embert, vérző testeket magunkra varratni. Ezzel szemben a különböző vallásos ábrázolások és a népi folklórkincs nyomán megelevenedő „rémséges” teremtmények, sárkányok, démonok stb. az erőt és a bátorságot szimbolizálják.

Bővebben: A tetoválás mágiája

zsuzsi2012-06-25 17:56:35
ó bárcsak én kaptam volna Slash aláírását örökre :)
Hozzászólok

NOH Mask

405A tradícionális japán színház a Noh maszkjai gyakori elemei a yakuzák tetoválásainak. István az arc egyik oldalát fehérben, a másikat feketében komponálta meg, hiszen a Noh-ban is alapvetően ezek a színek dominálnak.

Bozsaky Dávid

Kirtimukha

Untitled-5A kirtimukha, a kapzsiság, a mohóság szörnyetege. Van, ahol úgy viszolyognak tőle, hogy nevenincs teremtménynek hívják. Egész Távol-Keleten közismert, elterjedt Kínában, a Himalájában, a teljes indiai szubkontinensen és Dél-Kelet Ázsiában. A kapzsiság démonának eredete egy sivaista legendában lelhető fel, a Purana Szkandában. Siva harmadik szemének ragyogásából született Jalandhara. Óriási erőt színlel, és vérfertőző viszonyra vágyik örökbefogadó anyjával, Parvatival, Siva hitvesével. Jalandhara rábeszéli démoni barátját, Rahut, hogy kérje Parvati kegyeit. Siva pokoli dühében harmadik szemének fényéből egy másik rettentő démont hív elő, aki Rahura támad, ő pedig Siva bocsánatáért esedezik.

Bővebben: Kirtimukha

Szamurájok

a16A szamurájok nemcsak a japán történelem világ szerte legismertebb szereplői, hanem egyben a nippon kultúra szimbólumai i. a szamuráj, mint jelkép, a mai napig egy távoli és lovagias kor vonzó képét idézi fel, ugyanakkor súlyos gondolatokat is ébreszt.

Bővebben: Szamurájok